Määritelmiä

Vaivaiseukko Valkonen täällä terve! Lähdin sunnuntaina ystävieni kanssa retkiluistelemaan Tuusulaan. Oli hauskaa, mutta ensikertalainen ja ilmeisesti hieman huonokuntoinen jäärata eivät olleet kovin hyvä yhdistelmä. Jossain vaiheessa tein kunnon ilmalennon pyrstölleni, jonka jälkeen makasin ikuisuudelta tuntuvan hetken jäällä – ilmat pihalla, kuinkas muutenkaan. Ei se mitään, talviurheilu tuntuu olevan kerrassaan huippuhauskaa. Hehheh.

Luistelun päätteeksi raahustin ystäväni luo pitsalle ja kahville (sunnuntaipizza tuntuu olevan minulle aamupuuron kaltainen käsite). Hän nauroi melkein kippurassa, kun tuskaisesti pääsin eroon ulkovaatteistani. ”Mitä sä naurat?”

”No toi on niin tyypillistä sua. Jos joku sanoisi, että miten ois mäkihyppy, sä sanoisit, että joo tietysti kokeillaan – kuinka vaikeaa se oikein voi olla. Sun mielestä kaikki on niin helppoa, että tehdään vaan.”

En tietenkään itse vertaisi retkiluistelua mäkihyppyyn, mutta tajusin kyllä jutun pointin. Juuri tuollainen olen – kuvittelen kaiken olevan toteutettavissa ja mietin seurauksia vasta sitten, kun makaan puolikuolleena naama Tuusulanjärvessä tai konttaan lumikenkineni jossain Kytäjä-Usmin ryteikössä. Joskus on hauskaa ja joskus ei, mutta lähes aina jälkeenpäin kyllä naurattaa. On tosin pakko lisätä, etten tekisi benjihyppyä tai purjehtisi maailman ympäri. Olen nopeasti innostuva, mutta tunnen kyllä pelkoni.

Miksi halusin kertoa teille tämän? Siksi, että olen tässä miettinyt jonkin verran määritelmiä. Oikeastaan siitä asti, kun eräs kysyi, määrittelenkö itseni töideni kautta. Tietenkin vähän, kukapa ei, mutta en pelkästään. En silti keksinyt, kuinka voisin määritellä itseni. Ja pitäisikö edes?

Olen sinkku ja lapseton. Olen huomannut, että tässä iässä (syntymäpäiväkin lähestyy, huh) muut määrittelevät minut usein juuri tämän tiedon kautta. Ei se haittaa, mutta ei se kerro minusta oikein mitään. Itse ajattelen olevani ”vain” minä.

Olen osa perhettä ja osa suurta ystäväporukkaa, jossa kaikki huolehtivat toisistaan. Näillä rooleilla on ihan valtava merkitys siihen, kuinka itseni näen ja koen. Jos olisin aina vain yksin, olisin hukassa.

Jos mennään pinnallisempiin asioihin, niin kyllä, olen musiikkinainen ja kirjoittaminen on aina kuulunut elämääni. Sen sijaan, että määrittelisin itseni palkkatyön kautta, määrittelen usein itseni vapaa-ajan kautta. Mihin ja miten käytän sen ajan, jolloin voin tehdä juuri sitä mitä haluan.

En ole rakettitieteilijä tai fysiikan osaaja, mutta minulla on sosiaalista älykkyyttä. Olen hyvä ihmisten kanssa. Olen todennut, että kaikki eivät voi ratkoa mutkikkaita yhtälöitä. Tässä kylmässä maailmassa tarvitaan niitäkin, joilla on suuri sydän täynnä empatiaa.


Olen hyvä, huono, kiltti ja paha, mutta olen aina minä. Pyrin hyvyyteen ja muiden ihmisten arvostamiseen. Uskon siihen, ettei muita määritelmiä tarvita.

Ja kuulkaa, loppuviimein ihminen määritellään juuri sen kautta, kuinka suhtautuu toisiin ihmisiin. Vihaan sitä, että ajatellaan muiden olevan huonompia kuin itse. Vihaan hyväosaisia, jotka automaattisesti kokevat olevansa vähemmän tienaavien yläpuolella. Vihaan oletuksia siitä, että joku vaikkapa raksalla työskentelevä olisi tyhmempi kuin yritysjohtaja.

Paras testi tähän on se, kuinka suhtautuu siistijöihin. Miettikääpä itse? Tein itse nuorena siivoushommia ja muistan kyllä ne tyypit, jotka eivät voineet edes katsoa minua silmiin. Se oli ihan hullua.

Ai niin, olikos tämä muuten paikallisblogi Hyvinkäästä..? Olen ollut liikaa poissa ja liikaa omissa ajatuksissani, mutta tiesittehän että Hyvinkäälläkin voi retkiluistella Kytäjärvellä! Luistinvuokraus ei taida olla ihan yhtä sujuvaa kuin Tuusulassa, mutta omat terät mukaan. Jos ilmat vielä sallivat, niin suosittelen kokeilemaan! Nauru peittää aika tehokkaasti nuo alaselän kivut.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s