Rakkauskirje äidille

Vielä ehtii, hyvää äitienpäivää!

933180708-mother

Kuva: quotesgram.com

Hyvinkään tärkein henkilö on tietysti oma äiti. On täällä muitakin todella, todella tärkeitä, mutta äiti on aina äiti. Vaikka olen lähes poikkeuksetta menossa, on tärkeää että perhe ja ystävät ovat lähellä.

Jokaisen äiti on maailman paras, mutta minäpä kerron miksi minun äitini oikeasti on. Äiti kannustaa minua ihan jokaisessa päähänpistossani (tai no jaa, pidemmältä voitte lukea, ettei ihan jokaisessa), vaikka hyvin tietää millainen tyyppi olen. Sellainen, että alkuinnostus johonkin uuteen lopahtaa usein ensimmäisten kuukausien aikana. Äiti ei ole ikinä vaatinut minua olemaan muuta kuin olen – ainoastaan jonkinlaista hyvyyttä, mutta se nyt sisäänrakentui jo syntymässä. Meillä on täysin erilaiset käsitykset joistain elämän asioista, mutta niistä ei riidellä. Asiasta kuin asiasta voidaan keskustella hyvässä hengessä, eikä tarvitse olla muuta kuin on. Toisen mielipidettä kunnioitetaan.

Keskustelemme sujuvasti sekä elämän tarkoituksesta että tv-sarjoista. Kun jokin asia menee kammottavasti pieleen, tiedän että äidille puhuminen helpottaa pahaa oloa ja todennäköisesti myös ratkaisee ongelmat. Kun minulla oli lapsena kipeä maha käydessäni nukkumaan, käännyin niin, että vatsa oli kohti vanhempien makuuhuonetta. Ajattelin, että siellä suunnassa on lohtua ja olo helpottui välittömästi. Joskus teen niin edelleen – mietin muutaman hetken, missähän suunnassa lapsuuden koti onkaan ja käännyn mielestäni oikeaan suuntaan. Hullua, mutta tällainen höpsö minä olen. Mielen voima on uskomattoman vahva.

Äiti ei ole itsestäänselvyys. Sen ei pitäisi olla niin kenellekään.

10333329_10152381711908449_2597562862077039810_o

Miettiikö joku muuten kuinka kävi sen viljelypalstan kanssa? Noh, kerrottakoon pieni yksityiskohta äidistäni. Jos minussa on (hyvässä) jotain Bree Van de Kamp -henkisiä ominaisuuksia, niin ne ovat tulleet geeneissä. Hyvät tavat ja jonkinlainen käsitys etiketistä – kyllä te tiedätte. Toisin kuin minä, äitini ei kiroile ikinä. Nyt kuitenkin kun vappuaattona kerroin hänelle mahdollisuudesta viljelypalstaan, hän tokaisi:

Älä nyt helvetti sentään enää sellaista ota taakaksi.

Säikähdin niin kovin, ettei tullut mieleenkään varata omaa viljelypalstaa. Ehkä sitten ensi kesänä, kun olen ensin luopunut jostain muusta tekemisestä.

En ole ensimmäinen lapsi, enkä poika, mutta silti tämä kappale kiteyttäköön jotain. Äiti, olet maailman rakkain tyyppi!

One thought on “Rakkauskirje äidille

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s